Kirsi Montonen

"Suuri ilo löytää uusia polkuja!"

Kilpailumatkani:
1–2 pitkää (80–134 km) ja 4–5 lyhyttä (10–21 km) matkaa
Suosikkikenkäni:
Lempitreenipaikkani:
Espoon Keskuspuiston metsäpolut
Polkujuoksu-unelmani:
Joku vuorijuoksukisa ulkomailla


Urheilijatausta

Noin 30-vuotiaana tapahtuneen elämäntapamuutoksen myötä oma terveys alkoi kiinnostaa. Karkkilan mökillä luonnon keskellä polkujuokseminen oli luontevaa ja tuntui sopivan minulle. Avopuoliso innosti lajin pariin. Puolison kanssa tuli kierrettyä Himalajan, jäätikön, Saharan kuin savannin polut.

Harrastan joogaa, työmatkapyöräilyä ja talvisin hiihtoa. Nuorempana tuli harrastettua koripalloa, lentopalloa ja yleisurheilua. Nykyisin en kilpaile maasto- tai cityjuoksuissa, kun en tykkää kovalla alustalla juoksemisesta, mutta treenatessa tulee toki kadullakin juostua jonkin verran ( 90 % poluilla, 10 % kadulla).

Treenaaminen

Noudatan 3 + 1 ohjelmaa eli kolme kovaa ja yksi kevyt viikko, suurin piirtein 45 lenkkiä per viikko: 1–2 työmatkalenkkiä (osittain asvaltilla 1,5 tuntia), yksi vauhti- tai mäkitreeni, yksi kevyt palautteleva ja yksi pitkälenkki (34 tuntia). Kevyt viikko sisältää 5–6 tuntia treeniä, kova viikko 710 tuntia. Juoksun lisäksi teen 2 tuntia joogaa tai corea.

Lajissa haastavaa on teknisessä maastossa kulku (juurakot, tiukat ylä-ja alamäet, kivikot, pinnan liukkaus) ja pystyssä pysyminen. Kamppailu väsymystä vastaan on haastavaa pitkissä ultramatkoissa.

Nautin lajissa eniten, kun saa olla läheisessä kosketuksessa luontoon ja nauttia maisemista, kuunnella luonnon ääniä ja havainnoida ympäristöä ja eläimistöä. Hauskinta ovat vauhdikkaat spurtit lenkin välissä ja ”pujottelu” kapeilla, mutkaisilla poluilla ja kaikenlainen esteiden yli pomppinen. Hyvät kicksit saa oikein kovan rankan juoksun jälkeen haasteellisessa kelissä (esimerkiksi kova helle tai rankkasade), kun on ihan ”nakit ja muussi”.

Kilpaileminen

Kilpailen harrastemielellä, enkä tavoittele huippujen kärkisijoja  paitsi omassa ikäluokassa yritän toki aina parantaa omaa aikaa ja sijoitusta. Kilpailut motivoivat treenaamiseen ja kunnon ylläpitoon, kun on joku selkeä tavoite kiikarissa. Kisakilsat vaihtelevat tosi paljon vuosittain, noin 155200 kilometriä.

Paras kisakokemukseni oli NUTS Ylläs-Pallas 134 kilometriä 2018. Aikaa meni 27:56:49 ja sijoitus olo 15./18. (kymmenen naista keskeytti). Tämä oli ensimmäinen yli 100 kilometrin pitkä polkukisani. Oli rankka ja hyvin opettavainen kokemus tulevia kisoja ajatellen. Upeat maisemat ja kilpakumppanit auttoivat jaksamaan.

La Sportiva: tiimi ja varusteet

Liityin La Sportiva Finland -tiimiin 2018. Tiimiläisenä olemisessa parasta on yhteenkuuluvuuden tunne samanhenkisten kanssa sekä ajatusten, vinkkien ja kokemusten jakaminen toisten kanssa.

La Sportivan top 3 mieluisinta varustetta:

  1. Bushido II -juoksukengät
  2. Trail Vest -reppu
  3. Stasis Arm Warmer -irtohihat
Esa kysyi minulta: Mikä on hurjin tai jännittävin tilanne kesken lenkin, mihin liittyy jonkin metsäneläin?
Kohtasin kerran lenkillä hirven, joka ei suostunut liikkumaan paikaltaan vaan tuijotti minua uteliaana ja alkoi sitten uhkaavasti lähestyä minua kohden. Ei siinä muuta auttanut, kuin perääntyä nöyrästi takaviistoon vasempaan. Silmäilin siinä samalla sopivaa puuta, johon voisi kiivetä, jos liian jännäksi menisi. Tilanne laukesi noin vartin päästä, kunnes saatoin jatkaa taas matkaani turvallisesti eteenpäin.

 

Seuraa Kirsiä: