Esa Lehti 

"Ylämäki on ystävä!"

Kilpailumatkani:
10–55 km
Suosikkikenkäni:
La Sportiva Kaptiva
Lempitreenipaikkani:
Turun seudulla Vaarniemen sekä Kullaanvuoren retkeilyreitit.
Polkujuoksu-unelmani:
Osallistua ensimmäiseen kisaan Alpeilla.


Urheilijatausta

Aloittelin polkujuoksulenkit muistaakseni vuonna 2016. Olin silloin jo aloitellut suunnistusharrastusta ja sen kautta kuulin kyseistä lajia tukevasta sisarlajista eli polkujuoksusta. Ensin tuli yllätyksenä, että tähän poluilla juoksemiseen on tehty jopa täysin omanlaisensa juoksukengät sekä muut varusteet.

Toinen yllättävä tieto oli se, että lajia harrastaa tuhannet suomalaiset ympäri maata ja vieläpä melko vakavissaan kierrellen pitkin poikin mannerta mitä huikeimmissa kohteissa, aina Lapin erämaista Alppien vuoristoreiteille asti. Ja nämä kilpamatkat voivat olla parhaimmillaan jopa satoja kilometrejä! Tämä kaikki kuulosti niin uskomattomalta ja kiehtovalta, mikä lopulta tempaisi minut mukaan polkujuoksun pariin, eikä siitä ole enää ollut paluuta.

Polkujuoksun lisäksi harrastan myös aktiivisesti suunnistusta, mutta omatoimisesti ja kavereiden kanssa. En siis ole mukana seuratoiminnassa – ainakaan vielä.

Treenaaminen

Varsinaisia juoksuharjoituksia tulee treenattua kisakaudella 4–5 kertaa viikossa. Lemppariharjoitus on tietty se pitkä-PK eli kolmen tai neljän tunnin mittainen hölkkäily nautiskellen kotiseutuni parhaista retkeilyreiteistä. Tehotreeneinä taas suosin paljon mäkijuoksua, mutta ne on pituudeltaan paljon lyhyempiä, ehkä noin tunnin kestäviä.

Polkujuoksussa haastaa eniten pitkät matkat, hankalat olosuhteet ja ympäristöt. Lajin kilpailuja kun suoritetaan usein ympäristöissä, joita ei missään nimessä ole tarkoitettu juoksemista varten, mutta silti siellä mennään ja vieläpä aika kovaa ja pitkälle, toisinaan jopa hyvinkin vaativissa olosuhteissa. Joskus sataa räntää vaakasuunnassa ja joskus taas on 30 asteen paahtava helle. Niin tai näin, maaliin on silti päästävä  ja mieluiten ennen kaveria.

Parhaat kicksit tulevat siitä, kun on suoriutunut jostain kisasta nopeammin maaliin kuin olisi ikinä itse uskonut tai sitten juossut maaliin pidemmän matkan kuin on koskaan aiemmin juossut. Kaikkein hauskimpia harjoitushetkiä ovat kuitenkin pitkät mäkitunkkaustreenit, jolloin saa ensin reidet turvoksissa kiivetä jonkun korkean laskettelurinteen huipulle, minkä jälkeen antaa vaan niin sanotusti painovoiman viedä takaisin alas. Sama kaava sitten toistuu kerta toisensa jälkeen lukuisia kertoja. Niistä tulee aina hyvä fiiilis ja ovat useimmiten hyvin hauskoja harjoituksia kavereiden kanssa nautittuna.

Kilpaileminen

Kisoihin lähtee aina sillä asenteella, että yrittää tietenkin juosta kovemman ajan kuin edeltävänä vuonna ja, jos se ei vaikuta realistiselta, niin sitten olisi syytä ottaa pidempi kilpamatka. Jos kilpailu ja sen reitti on itselle täysin uusi kokemus, niin silloin tavoitteena on vain ja pelkästään maaliin pääsy – tai siis niinhän sitä aina sanotaan ääneen kavereille, vaikka todellisuudessa on kuitenkin pään sisällä pyöritellyt jo ties minkälaisia aika- ja vauhtitavoitteita.

Viime kaudella tuli juostua likimain 300 kilometriä kilpailuissa, joista neljä oli noin maratonin mittaisia matkoja ja yksi SM-tason rogaining, josta kertyi myös yli 50 kilometriä. Lyhyempiä kisoja tuli juostua lukuisia.

Paras kisakokemukseni on varmaankin Himos Trail 2018, jolloin juoksin ensimmäisen yli 50 kilometrin matkan maaliin. Se oli myös puitteiltaan ja tunnelmaltaan Suomen parhaita kilpailuja. Myös Vaarojen Maraton 2019 oli huikea kokemus, kun onnistuin siellä alittamaan maraton-matkan viiden tunnin aikahaaveen. Hah, en vieläkään meinaa uskoa sitä todeksi!

La Sportiva: tiimi ja varusteet

Liityin La Sportiva Finland -tiimiin vuonna 2018. La Sportiva -tiimissä parasta on ennen kaikkea yhteisöllisyys. Polkujuoksu on lajina kuitenkin vielä verrattain nuorehko, ettei sen taustalla ole perinteisten ja kansallisesti tunnettujen urheilulajien tapaan mitään liittoja tai seuroja. Siitä syystä koen olevani hyvin onnekas, että pääsen harrastamaan polkujuoksua osana näinkin hienoa edustustiimiä! Se tuo todellakin suuren lisäarvon omaan harrastukseeni.

Top 3 tärkeimmät juoksuvarusteeni ovat Kaptiva-juoksukengät, Nucleus-juoksutrikoot sekä Trail Vest  -juoksureppu. Juoksin Kaptivalla käytännössä jokaisen kisan viime kaudella. Pidän erityisesti sen pidosta, joka on La Sportivan parhain oman kokemukseni perusteella. Lisäksi kenkä oli omaan jalkaan juuri sopivan istuva. Maastotuntuman ja vaimennuksen välillä kengässä on onnistuttu löytämään juuri oikeanlainen kultainen keskitie. Askel on varma teknisessäkin maastossa, mutta sillä on silti mukava juosta pidempikin matka.

La Sportivan caprimallisia Nucleus-juoksutrikoita olen käyttänyt ja paljon! Näiden kanssa juokseminen tuntuu suorastaan nautinnolta. Teknisestä trikoomateriaalista huolimatta ne eivät tunnu ahdistavan kireiltä kuten yleensä tämän tyyppiset urheiluhousut. Viileässä ilmassa lahje suojaa sopivasti reisiä, mutta pääsee silti tuulettamaan pohkeita ja sääriä raikkaassa ulkoilmassa. Erityisesti keväällä ja syksyllä käytän näitä jokaisella lenkillä ja kisassa!

Ilman La Sportivan Trail Vest -juoksureppua en kertakaikkiaan selviytyisi. Oikeastaan kunnollinen juoksuliivi on jokaisen lajia harrastavan tärkein asia heti kenkien jälkeen. Mihin muualle aiot pakata mukaan pari litraa juomavettä, eväät, retkeilykartan, puhelimen, ensiapuvälineet ja niin edelleen, kuin hyvin istuvaan ja tilavaan juoksureppuun? Työmatkoilla kulkee muuten lounasrasiakin hienosti mukana, kun suorittaa nekin juosten.

Antti L. kysyi minulta: Kuinka yhdistät suunnistus- ja polkujuoksuharjoittelun? Paljonko harjoittelet mitäkin lajia?
Suunnistusta harjoittelen huhtikuusta lokakuuhun, minkä aikana pyrin käymään vähintään kerran viikossa iltarasteilla. Polkujuoksua tulee määrällisesti paljon enemmän mutta kesäkaudella matalemmilla tehoilla, pitkiä useamman tunnin harjoituksia kerralla. Talvella kun en käy suunnistamassa niin silloin pyrin tekemään paljon lyhyempiä mutta kovatehoisia juoksutreejenä poluilla ja kuntoradalla. Suunnistus on siis tavallaan mun kesäkauden vauhtiharjoittelua poluille.

 

Seuraa Esaa: